11 de juliol del 2014

Quant trigo a començar un llibre que acabo d'adquirir?


 La resposta que m'agradaria donar és: una setmana, com a molt un mes. Si l'acabo d'adquirir és perquè el vull llegir. O això és el que hauria de ser, i el que té sentit...

 La realitat és molt més depriment: els que agafo de la biblioteca sí que els llegeixo durant el mes següent a agafar-los, però la resta trigo un mínim d'un any i una mitjana de 5 anys...

 La raó?

 La meva llista de llibres "per llegir" és de 196 llibres. N'he arribat a tenir pels volts dels 220, però he aconseguit anar-la reduint... tot i així, és impressionant... Al ritme que llegeixo, si sense comprar cap llibre, trigaria uns 10 anys a llegir-los tots. I no comprar cap llibre és poc probable...

 Va arribar un moment en què vaig fer una llista de llibres per llegir. Els vaig ordenar, més o menys, segons les ganes que tenia en aquell moment de llegir els llibres. Però eren tants, que els vaig anar partint en packs de 10. Però la qüestió és: quan adquireixo un llibre nou, on el poso? Doncs a la cua! I, a mida que vaig llegint llibres, els de la cua van promocionant, fins arribar al principi de tot.

 Tot i així, tenia la sensació que sempre em deixava llibres pel camí. És més, tenia la sensació que a vegades agafava algun llibre que no m'agradava, i trigava setmanes a llegir-lo, però simplement perquè no em motivava el llibre. Així que em vaig crear un algoritme:

 - El dia 11 de cada mes començo un llibre de la biblioteca. Aquí no es pot triar, sempre en tinc un, així que agafo el que tinc. El començo, l'acabo, el torno, i n'agafo un altre pel mes següent.
 - El dia 21 de cada mes escullo un llibre del primer pack (en tinc 10 a escollir!), i un llibre de cadascun dels packs "promociona".
 - El dia 31 dels mesos que tenen 31 dies, escullo un llibre aleatòriament. Si és un llibre del tercer pack, un llibre del quart promociona al tercer, i així sucessivament.

 Així que, un llibre qualsevol que acabo d'adquirir, actualment està al pack 20. Per poder-lo llegir (de forma no aleatòria), cal que arribi al pack 1, i per tant ha de pujar 19 vegades. I això només ho pot fer els dies 21 i 31, que n'hi ha 19 en un any. Per tant, com a mínim triga un any a pujar a dalt de tot, i per tant, triga un any a poder-se llegir.

 Sembla complicat, però no ho és. Simplement es tracta d'anar a la llista, triar què es vol llegir o què es vol promocionar, i llestos...

 Això sí: els llibres que pertanyen a una saga que m'estic llegint en aquest moment sempre tenen preferència davant dels altres a l'hora de promocionar. I, òbviament, si aleatòriament em toca llegir la tercera part d'una trilogia, en comptes de llegir-la, em dedico a llegir la primera part. Això vol dir que hi ha llibres que tenen més probabilitat de ser llegits que d'altres, però la sort és punyetera: ja fa uns quants mesos que espero que em surti algun llibre de la Roda del Temps (és més d'un 6% de la meva biblioteca, i per tant semblaria que ara ja m'hauria d'haver tocat... però encara no).